quote
صفحه نخست » جوتیار » داشبورد مدیریتی سازمانها
اشتراک گذاری مطلب:
داشبورد مدیریتی سازمانها

داشبورد مدیریتی سازمانها

داشبورد مدیریتی سازمانها به عنوان یک سند تصمیم‌گیری قدرتمند عمل می‌کند که به مدیران یک دید کاملی از عملکرد سازمان را ارائه می‌دهد.و توسط مدیران و رهبران تیم برای پیگیری عملکرد پروژه و تیم استفاده می شود. داشبورد یک ابزار مدیریت و تصمیم گیری است که سطح عملکرد یک شرکت را اندازه گیری کرده، شاخص های کلیدی را بررسی می کند و داده هایی را که همه می توانند درک کنند، به اشتراک می گذارد. در واقع داشبورد مدیریتی یک پایگاه متمرکز از داده‌ها است که اطلاعات مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری را به روشی پویا ارائه می‌دهد.


داشبوردهایی که اغلب به روز می شوند برای مدیریت کسب و کار یک شرکت، ضروری هستند. آنها شما را قادر می سازند تا سلامت سازمان خود را به صورت روزانه کنترل کنید و همچنین به سرعت هرگونه انحراف یا ناهنجاری را تشخیص دهید.

 داشبوردهای مدیریت ارتباط با مشتریCRM، مجموعه ای از فعالیت های مشتری محور شما را در قالب ابزارهای گرافیکی آنلاین ارائه می کنند. یک نرم افزار داشبورد، ابزاری هوشمند برای تجزیه و تحلیل داده ها و فعالیت های تجاری شرکت است.

یک داشبورد باید ابتدا هدف مشخصی داشته باشد. در ابتدا، شناسایی موضوع تجاری که باید به آن بپردازد و هدفی که دنبال می کند ضروری است: نظارت بر عملکرد کلی شرکت، مدیریت راه اندازی یک محصول جدید، هدایت فروش، بهبود روابط با مشتری و غیره.

هر شرکت و هر بخش منحصر به فرد است. به همین دلیل است که هدف باید با مخاطب و نیازهای عملیاتی آن تطبیق داده شود. در واقع، کاربر نیاز به دسترسی سریع به اطلاعات مربوطه را دارد که با حرفه و سطح مسئولیت آنها مطابقت داشته باشد.

داشبورد مدیریتی سازمانها

ویژگی داشبوردهای مدیریتی


1.نمایش داده‌های کلیدی (KPI): داشبوردها می‌توانند شاخص‌های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicators) را در زمینه‌های مختلف مانند مالی، فروش، منابع انسانی، و مدیریت پروژه نمایش دهند.
2.رابط کاربری بصری: داشبوردها معمولاً با طراحی گرافیکی کاربرپسند همراه هستند که تحلیل داده‌ها را برای مدیران ساده‌تر می‌کند.

3.به‌روزرسانی لحظه‌ای: بسیاری از داشبوردهای مدیریتی امکان به‌روزرسانی لحظه‌ای اطلاعات را دارند که به مدیران کمک می‌کند تا وضعیت فعلی سازمان را در هر لحظه ببینند.
4.قابلیت‌های سفارشی‌سازی: مدیران می‌توانند داشبوردها را بر اساس نیازهای خاص سازمان خود شخصی‌سازی کنند تا اطلاعات مرتبط‌تر و دقیق‌تری داشته باشند.
5.تحلیل و گزارش‌گیری: داشبوردها معمولاً ابزارهای تجزیه و تحلیل داده را نیز در خود دارند که می‌تواند روندها را بررسی و پیش‌بینی کند و گزارش‌های مفصلی ارائه دهد.
6.پشتیبانی از تصمیم‌گیری: این داشبوردها به مدیران کمک می‌کنند تا بر اساس اطلاعات موجود تصمیمات استراتژیک بگیرند و عملکرد بخش‌های مختلف سازمان را بررسی و نظارت کنند.

داشبورد مدیریتی سازمانها

انتخاب شاخص‌های عملکرد کلیدی مرتبط (KPIS)

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)معیارهایی هستند که برای ارزیابی سطح دستیابی به یک هدف از پیش تعریف شده استفاده می شوند.

شناسایی KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) متناسب با شرکت، بخش فعالیت و اولویت های استراتژیک آن ضروری است. تعداد زیادی شاخص ممکن وجود دارد، از فروش گرفته تا حقوق و دستمزد، جریان نقدی یا نرخ تبدیل.

شاخص های کلیدی عملکرد را می توان برای اندازه گیری نتایج مالی، هزینه ها یا عملکرد کارکنان، و همچنین برای ارزیابی فرآیندهای خاص با رویکرد کیفی تر استفاده کرد: لجستیک، رضایت مشتری، و غیره.

 شاخص های داشبورد خاص نیز می توانند به عنوان بخشی از مدیریت پروژه استفاده شوند. مرحله برنامه ریزی مدیریت جمع آوری داده ها و قالب بندی
قبل از اینکه بتوانید یک داشبورد مدیریتی ایجاد کنید، باید بتوانید به طور مداوم آن را با داده های قابل اعتماد تغذیه کنید و دقت تجزیه و تحلیل و کیفیت تصمیم گیری خود را تضمین کنید.

از این رو اهمیت استفاده از یک راه حل هوش تجاری که قادر به جمع آوری و تجمیع داده ها از منابع متعدد است و سپس داده‌ها ذخیره، پردازش، بازسازی و غنی‌سازی می‌شوند تا KPI های مربوطه تولید شوند.

داشبورد مدیریتی سازمانها

مزایای داشبورد مدیریتی

یکپارچه ‌سازی اطلاعات

تحلیل و تصمیم‌سازی آسان

شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی

هشداردهی و اطلاع‌رسانی

امنیت و دسترسی کنترل شده

قابلیت همکاری

قابلیت تعامل و بهینه‌سازی

قابلیت گزارش‌دهی و تحلیل پیشرفته

این ویژگی به سازمان‌ها کمک می‌کند از داده‌های بزرگتراستفاده کنند و تصمیمات آگاهانه‌تر بگیرند.

چه مواردی را باید در داشبورد مدیریتی قرار دهید؟

یک داشبورد مدیریتی قدرتمند باید شامل موارد زیر باشد:

  1. شاخص‌های کلیدی عملکرد:  (KPIs) معیارهای اصلی برای ارزیابی موفقیت
  2. گزارشات مالی: درآمد، هزینه‌ها، سود و زیان
  3. تحلیل بازار: روندها و وضعیت رقبا
  4. عملکرد تیم‌ها: ارزیابی کارایی و بهره‌وری
  5. نظرسنجی مشتریان: رضایت و بازخورد مشتریان
  6. پروژه‌ها و زمان‌بندی: وضعیت پروژه‌های جاری و زمان‌بندی آن‌ها
  7. ریسک‌ها و چالش‌ها: شناسایی ریسک‌های موجود و برنامه‌های مدیریت آن‌ها

این موارد به مدیران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

داشبورد مدیریتی در سامانه جوتیار

سامانه جوتیار داشبوردهای مدیریتی کامل و کارآمد را طراحی کرده است که به مدیران امکان می‌دهد تا به صورت مداوم و بدون حضور فیزیکی در محل، فعالیت بخش‌های مختلف را نظارت و کنترل کنند. داشبورد مدیریتی با تمرکز بر اهداف بلندمدت و سطح بالای سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً مدیران ارشد و مدیران زیر مجموعه هر بخش از آن بهره می‌برند. این نوع داشبورد معیارهای کارایی ضروری سازمان را به‌همراه اهداف بلندمدت تصویرسازی می‌کند و به‌واسطه این نوع از داشبوردسازی، می‌توانید یک نمای کلی و جامع از وضعیت محصولات، تجهیزات، رشد و سلامت و میزان تولید مزارع در راستای اهداف استراتژیک شرکت به‌دست بیاورید.

در پنل مدیریتی مدیران اصلی و بخش های مختلف کشت و صنعت بر حسب سطح دسترسی به وضعیت رشد و سلامت مزارع، وضعیت تجهیزات، میزان تولید، سطح اراضی  مختلف کشت شده و … دسترسی دارند. 

سخن پابانی

برخلاف بررسی‌های عملکرد، که معمولاً به ندرت انجام می‌شوند، داشبورد مدیریتی می‌تواند به مدیر کمک کند تا مشکلات عملکرد را در صورت بروز پیدا کند و به مدیران اجازه می‌دهند:

مسیر پیشروی تیم خود را ببینند

به سرعت به ریشه مشکلات برسند

برای اعضای تیم در حال مبارزه، حمایت و راهنمایی ارائه دهند

تصمیمات سریع‌تر و دقیق‌تر بگیرند